Byłem elitą .... trochę przez przypadek
Wiele ostatnio pisano o przegranych /tak, tak/ wyborach, demikatolikach w stylu Terlikowskiego i innych, w sumie tematy przygnębiające i niepokojące. No co mi szkodzi, pomyślałem, dorzucę coś od siebie. Brak mi talentu, ale od kiedy jego brak nie pozwala się mądrzyć i błyszczeć w 'postępowym Świecie"?
Do szkoły podstawowej poszedłem parę lat po wycofaniu religii ze szkół. Dla moich Rodziców no i dla mnie było oczywiste, że będę chodzić do sal katechetycznych, które przejęły ten obowiązek. Czy byłem pilnym uczniem? Nie. Czy wagarowałem? Tak. Obok salki było boisko i miłość do piłki wygrywało z młodzieńczą wiarą. Czy cierpiałem z tego powodu? Nie. Tak to po prostu "saię działo". W mojej klasie / grupie było kilkunastu uczniów, jakieś 20% ogółu. Dobrych uczniów i takich gamoni jak ja. Czyli wszystko jak w szkole, ale była jedna wielka, ogromna różnica. Byliśmy dziecimi porządnych Rodziców, dziećmi w zarysie znających prawdziwą historię Polski, wiedzących już nad wyraz dużo o tym czym był peerel. U mnie wiedza o Katyniu i innych sprawach byłą wiedzą domową, powszechną. Dla moich kolegów i koleżanek z "religii" to samo. Łaczyła nas jakaś powszechna "tajemnica" :) Po lekcjach razem wychodziliśmy i razem przez parę metrów szliśmy w spokoju bez wygłupów jak po ostatniej lekcji w szkole. Razem szły dzieci robotników, biuralistek, lekarzy, rzemieślników, inżynierów itp. Dzieci ludzi którzy nie byli zagrożeni utratą przywilejów czy zwichnięciem karier, ludzi żyjących z pracy rąk czy nabytych umiejętności.
Ważną informacją jest to, że mieszkałem w "oku cyklonu' Stary Mokotów centrum ubecji, partii, lwp administracji czyli szczyt marzeń karierowiczów i drani z całej Polski. Moja rodzina znalazła się tam na skutek jakiś dokwaterowań /kto to pamięta/ czyli przez przypadek. Dla mnie szczęśliwy bo to piękne miejsce. Ale wróćmy do lekcji religii. Co robiły w tym czasie dzieci nie uczestniczące w zajęciach? Ano jak to dzieci grały w piłkę, strzlały z procy, no po prostu bawiły sie jak to dzieci. niektórzy uczyli się palić a inni opowiadali świńskie dowcipy. Dołączaliśmy do nich i robiliśmy to samo. Nigdy nie odażyli się jakoś skomentować naszej nieobecności, zadrwić czy ośmieszyć. Raz że dostaliby w zęby, ale oni też czuli, że to nie ta liga, że to "coś' ich omija.
Po latach wybuchła "wolność". Wolność naznaczona niewiarygodnym złodziejstwem, zchamieniem, kłamstwem i pogardą. Zaczęto grzać temat aborcji i powrotu religii do szkół. To było najważniejsze. Zwolennicy dali się wciągnąć w pozorną walkę. To był znakomity plan odwrócenia uwagi od rzeczywistości, złodziejstwa, afer, szkoły i tego co w niej się dzieje. Religia 'wygrała" Dla mnie to była absolutna porażka. Urban i jego kumple dostali oręż do ręki. Zaczęli mobilizację. Trwa do dzisiaj . Czy wierzyli w to co pisali, gadali czy pokazywali? Absolutnie nie! Nie jestem jakimś wizjonerem, ale wiedziałem, że to się musi źle skończyć. Draniom było to potrzebne, aby odwrócić role. To oni i ich dzieci są ofiarami. /Podobnie było z upadkiem muru berlińskiego. Idioci się cieszyli ze zjednoczenia niemiec- dla mnie to początek tego co mamy, tego zła./
Ale, powróćmy do lekcji religii. Do dzisiaj znam pary, które się poznały w tych salkach. Poznałem ich wnuki. To są dobrzy przyzwoici ludzie. Wiem jak głosowali. Wiem jak wychowali dzieci jak wychowują wnuki. A co zostanie z tych lekcji religi w szkołach? Szyderstwo beka, bat do lania Kościoła. Żer dla rozmaitych drani. Furtka dla zboczeńców w "imię równości" itp.
Wiem, że to może zaboleć wielu i być może nie ogarniam z całą przenikliwością tematu, ale aby coś zmienić trzeba Religię wyprowadzić ze szkół. Religia w szkołach jest narzędziem wrogów Kościoła. Pewnie potrwa to kilkanaście lat, ale wyjdzie nam i Polsce na dobre.
Tak myślę.
tagi: religia szkoła kościół
Autobus117 | |
21 listopada 2023 19:21 |
Komentarze:
gabriel-maciejewski @Autobus117 | |
21 listopada 2023 19:49 |
Obawiam się, że nie będzie komu prowadzić tych lekcji poza szkołami
MarekBielany @Autobus117 | |
21 listopada 2023 20:00 |
Aniele Boży Stróżu mój ...
To od Karmelitów, to jest siostry karmelitanki, wraz z pielgrzymką (autokarową) na Jasną Górę (dwa lata przed S.P.157).
Rok przed S.P. Św. Michał i tak do 1992 roku.
Rzeczywiście dookoła MON i MSW, ale nie tylko.
Autobus117 @gabriel-maciejewski 21 listopada 2023 19:49 | |
21 listopada 2023 20:27 |
Może ci co w szkołach?
klon @Autobus117 | |
21 listopada 2023 20:29 |
....wspomnienia....impresje....nasze życie!
tomasz-kurowski @Autobus117 | |
21 listopada 2023 20:30 |
Religia w szkołach, do których uczęszczałem, była głównie okazją do niepięknego przedrzeźniania prowadzących zajęcia księży.
Z perspektywy czasu i po paru rozmowach z osobami z innych części Polski śmieszy mnie trochę, że bielska mniejszość luterańska niemal całkiem "przykrywała" u nas kwestie światopoglądowe w sprawie chodzenia na religię. W każdej klasie miało się sporo kolegów niechodzących z nami na lekcje religii i wszyscy "wiedzieliśmy", że to luteranie. Nawet nie przychodziło nam do głów, że w tej grupie mógł być jakiś zbuntowany ateusz czy coś podobnego; ot kolejny luteranin, żadna rewelacja. A podobno w innych miastach na takim buncie lansowano się wśród rówieśników!
Pewnie dziś i w Bielsku-Białej jest inaczej niż za moich czasów.
klon @Autobus117 21 listopada 2023 20:27 | |
21 listopada 2023 20:32 |
Poza szkołą? Kto zapłaci tym co "w szkołach"?
Zgaduję , że połowa pódzie "na wagary".
Autobus117 @klon 21 listopada 2023 20:32 | |
21 listopada 2023 20:48 |
a powołanie?
Autobus117 @tomasz-kurowski 21 listopada 2023 20:30 | |
21 listopada 2023 20:50 |
"A podobno w innych miastach na takim buncie lansowano się wśród rówieśników!" - do tego absolutne wsparcie rodziców. Wszyscy byli odważni, a co!
klon @Autobus117 21 listopada 2023 20:48 | |
21 listopada 2023 21:20 |
Przecież napisałem... połowa.
Możemy się zastanawiać....większa czy mniejsza? :)
chlor @Autobus117 | |
21 listopada 2023 21:32 |
Moja podstawówka to lata 1962 - 1970. Szkoła z programem eksperymentalnym, sporo dzieci służb różnego typu. Jakoby "lepsza" niż inne. Zostałem tam posłany dzięki temu że ojciec znał tam paru ważniejszych nauczycieli jeszcze z czasów okupacji, więc dało się załatwić.
W szkole i na podwórku temat religii, wiary, nie istniał. Nikogo to nie obchodziło. Na religię chodzili ci, których zmusili rodzice. Chyba większość klasy chodziła. W mojej grupie był syn wysokiego funcjonariusza w resorcie oświaty.
W tamtych czasach w mediach nie dopuszczano do (prawie) żadnych ataków na Kościół, bo Kościół jakby nie istniał. Jeden wyjątek który pamiętam to czas sławnego listu biskupów polskich do biskupów niemieckich. Temat był grzany w mediach ostro.
MarekBielany @Autobus117 | |
21 listopada 2023 21:33 |
Sprzed półwieku, to linie autobusowe 117, 125 i 144 spotykały się przy Morskim Oku (róg Madalińskiego i Puławskiej) i dalej razem z linią A do skrzyżowania z Rakowiecką.
Odcinek od Madalińskiego do Narbutta jest najciekawszy.
P.S.
Trolejbusy i tramwaje na potem.
MarekBielany @chlor 21 listopada 2023 21:32 | |
21 listopada 2023 21:40 |
Cztery lata a robią różnicę (gradient ?)
Ja na wstępie miałem tysiąc lat liczącą paradę.
Na wstępie do szkoły podstawowej ...
Autobus117 @MarekBielany 21 listopada 2023 21:33 | |
21 listopada 2023 21:56 |
"117, 125 i 144 spotykały się przy Morskim Oku (róg Madalińskiego i Puławskiej)" tam sie urodziłem
MarekBielany @Autobus117 21 listopada 2023 21:56 | |
21 listopada 2023 22:05 |
Ja na Solcu, ale przez trzydzieści lat ...
Wróciłem do mamy. Bielany/Bieliny ...
Ciekawy jest ten uskok tektoniczny.
:)
Mokotów.
Autobus117 @MarekBielany 21 listopada 2023 22:05 | |
21 listopada 2023 22:11 |
wierny Mokotowie /parę miesięcy Żoliborz/ do dzisiaj A 117 wywalono z Mokotowa. Gdzieś tam hula po skróconej trasie
MarekBielany @Autobus117 21 listopada 2023 22:11 | |
21 listopada 2023 22:16 |
Prawie dwadzieścia lat temu widziałem 125 przy Dworcu Wileńskim.
A -> 515 -> Metro ...
z pałaco wagonami.
Dziś były siedzenia wyczyszczone !
:)
na blask.
Szczodrocha33 @MarekBielany 21 listopada 2023 22:16 | |
21 listopada 2023 22:43 |
Ja pamiętam jak jeżdziłem autobusem linii "9" przez ulicę Narutowicza w Lublinie.
Moje miasto rodzinne, panie Marku.
I jaka radość wśród dziatwy jeszcze w podstawówce była gdy na polach za osedlem Rymwida rozłożyło się wesołe miasteczko w 1976 roku.
I karuzela też była, panie Marku.
No, oczywiście nie takiej klasy jak ta na Bielanach co niedziela. ale jednak była.
I tylko atletycznie zbudowany Czech budził wśród dziatwy grozę.
Przechadzał się wśród tlumu i plotki krążyły że w walił w mordę bez pardonu.
MarekBielany @Szczodrocha33 21 listopada 2023 22:43 | |
21 listopada 2023 22:53 |
z tymi Czechami to trzeba uważać.
Też mają kłopoty.
P.S.
lepiej samemu posprzątać, bo to jest najprostsze.
atelin @Autobus117 | |
22 listopada 2023 08:56 |
"Dołączaliśmy do nich i robiliśmy to samo. Nigdy nie odażyli się jakoś skomentować naszej nieobecności, zadrwić czy ośmieszyć. Raz że dostaliby w zęby, ale oni też czuli, że to nie ta liga, że to "coś' ich omija. "
Bardzo dobrze Pan to zdefiniował.
szarakomorka @Autobus117 21 listopada 2023 20:27 | |
22 listopada 2023 09:43 |
Obawiam się , że "dla kogo".
Presja otoczenia na młodych jest szczególna. W szkołach nauczyciele wykształceni w dzisiejszych uniwersytetach, podatni na ideologie z palety lgbtq mieliby wolną rękę i różne aktywiszcza hulałyby po szkołach jak wiatr po stepie. Teraz rodzice jeszcze coś (gdyby chcieli) w szkole "mogą". Nie można porównywać pańskich "czasów" do tego co teraz się wyprawia.
Autobus117 @atelin 22 listopada 2023 08:56 | |
22 listopada 2023 10:33 |
dziękuję
Autobus117 @Autobus117 | |
22 listopada 2023 10:39 |
"ideologie z palety lgbtq mieliby wolną rękę i różne aktywiszcza hulałyby po szkołach jak wiatr po stepie" - teraz hulają a zaczną przy nowym "rządzie' Księża nic z tym nie zrobią a stanowią aliby dla tych drani. Są wygodnym pretekstem do wprowadzenia lgbt do szkół. Rodzice - katolicy nie mają nic do gadania. Liczą się tylko rodzice 'postępowi". Całe nauczycielstwo to elektorat Tuska Biedronia a teraz Hołowni. Ksiądz to kwiatek do kożucha.
Autobus117 @Autobus117 | |
22 listopada 2023 10:39 |
przepraszam, to do szarejkomórki
atelin @Autobus117 22 listopada 2023 10:39 | |
22 listopada 2023 11:02 |
A powinien pamiętać Pan tureckie kożuszki w kwiatki. Te lachony w tych kożuszkach były wyjątkowe i nikt z nimi nie chciał rozmawiać.
Autobus117 @atelin 22 listopada 2023 11:02 | |
22 listopada 2023 11:08 |
kożuszki pamiętam, oj chyba za wiele pamiętam.
szarakomorka @Autobus117 22 listopada 2023 10:39 | |
22 listopada 2023 11:36 |
Uważam, że nie ma Pan racji.
Nie można "oddawać pola" bo teraz hulają.
Patrzy Pan z perspektywy dużego miasta.
W małych miastach na wsiach sytuacja jest inna i nie można się samemu wycofywać.
Tego właśnie chce lewactwo/postępactwo.
atelin @szarakomorka 22 listopada 2023 11:36 | |
22 listopada 2023 11:43 |
Lewactwo/postępactwo zawsze walczyło o małe ośrodki.
Autobus117 @szarakomorka 22 listopada 2023 11:36 | |
22 listopada 2023 12:53 |
"Patrzy Pan z perspektywy dużego miasta." Uważam, że właśnie w miałych miastach i wsiach trzeba pokazać, że radzimy sobie świetnie sami. Policzmy się. Duże miasta są stracone, ale jadą na wakacje, niech widzą mobilizację. Podkreślam, że nie wiem czy mam rację, przydałby się ktoś duchowny, a jest ich tu kilku. Na razie cisza.
szarakomorka @Autobus117 | |
22 listopada 2023 18:33 |
Nie można zamknąć się w zakrystii i się liczyć.
O to zawsze chodziło lewactwu!
Tym samym jest propagowane przez nich - " niech się Kościół nie miesza do polityki".
Kościół ma obowiązek być wszędzie gdzie są wierni, taka jest jego misja.
stanislaw-orda @Autobus117 22 listopada 2023 12:53 | |
22 listopada 2023 21:44 |
ci z małych miastb nie chcą odstawać od "POSTEMPACTWA" i robić za "ciemnnogród". Dlatego starają się pokazać, że bsą c bardziej postępowi niz ci wielkomiastowi (syndrom "świętszego od papieża'). To forma zaleczania kompleksu małomiasteczkowości. Szczególnie jaskrawa u prowincjonalnej lumpeninteligencji.
Maginiu @Autobus117 | |
22 listopada 2023 22:12 |
Ważną informacją jest to, że mieszkałem w "oku cyklonu' Stary Mokotów centrum ubecji, partii, lwp administracji czyli szczyt marzeń karierowiczów i drani z całej Polski.
Od 1949 roku mieszkaliśmy na Mokotowie przy Wołoskiej na osiedlu WSM, naprzeciwko szpitala MSW. Mając sześć lat zacząłem naukę w szkole TPD3 na Wiktorskiej (potem przemianowana na nr 28 im. Kochanowskiego ). Czyli to był rok 1955, religii w szkole nie było. Ale w drugiej klasie, w 1956 religia się pojawiła. Po skończeniu trzeciej klasy mama przeniosła mnie (nieopatrznie) do szkoły podstawowej nr 37 na Narbutta. Ta szkoła otoczona była po wschodniej stronie ocalałymi z pożogi Powstania eleganckimi budynkami o nowoczesnej architekturze, podczas okupacji zajętymi przez Niemców, a powojnie przez UB. W takich mieszkaniach nie mieszkali szeregowi ubeccy kryminaliści, ale wysoko postawieni oficerowie. W przytłaczającej większości Żydzi. Mieli o rzut beretem do pracy, do budynku MSW i więzienia na Rakowieckiej. Po zachodniej stronie, aż do Madalińskiego, stały budynki świeżo wybudowanego osiedla, nazywanego przez wtajemniczone dzieci ubeckim. Tam mieszkała nieco niżej postawiona ubecka i milicyjna gromada. No... - w tej szkole religii nie było. Ciało pedagogiczne też było odpowiednio dobierane. Ja mając już 10 lat dobrze rozumiałem co można tam mówić, robić i z kim.
Takich ubeckich enklaw na starym Mokotowie było więcej, zresztą nawet nasze osiedle WSM-u, zasiedlane było także "z klucza". Albo była to zupełna hołota ze społecznych nizin, element zdeprawowany ale w PPR, albo tzw. inteligencja pracująca i artyści - a jakże, także w PPR, także "prawdziwi " komuniści o prawidłowych korzeniach, albo wreszcie wykształceni fachowcy, potrzebni w Warszawie. Do tej ostatniej grupy należał mój ojciec, inżynier chemik.
Maginiu @Autobus117 | |
22 listopada 2023 22:29 |
A na Wołoskiej - zanim pojawił się tam autobus 117, to kursował 111. Startował z MDM-u z Waryńskiego. Były to pierwsze warszawskie Chaussony AH48. Kiedy już kursowł na Wołoskiej 117, to zaraz potem razem z 114.
MarekBielany @Maginiu 22 listopada 2023 22:12 | |
22 listopada 2023 22:33 |
Mokotów.
Tramwaj nr 12 jeździł Rakowiecką i po więźniu skręcał w prawo, za dzisięjszą SGH.
Autobus117 @szarakomorka 22 listopada 2023 18:33 | |
22 listopada 2023 22:35 |
"Nie można zamknąć się w zakrystii i się liczyć." - nie czułem się zamknięty w zakrystii. Wręcz przeciwnie zakrystia była wielkim światem. Młodzi z małych ośrodków zasilają Wilanów i korporacje - ich się nie zmieni, aspirują. Oni powinni byc zmienieni u siebie. Praca powinna byc tam gdzie się urodzili.
Autobus117 @stanislaw-orda 22 listopada 2023 21:44 | |
22 listopada 2023 22:37 |
"ci z małych miastb nie chcą odstawać od "POSTEMPACTWA" i robić za "ciemnnogród"" - pełna zgoda tak to idzie. Pozostaje praca w parafiach, szkoła w wydaniu wielkomiejskim tylko ich bardziej zepsuje.
Autobus117 @Maginiu 22 listopada 2023 22:12 | |
22 listopada 2023 22:44 |
Tak to właśnie wyglądało, dodali sporo "świeżej krwi" aby ich broniła jakby co. Pamiętam że w niektórych domach, przed stanem wojennym, w tych nowych na klatkach schodowych siedziały czujki mające "bronić przed Solidarnością, która przyjdzie mordować" Tak, tak.
PS. Mieszkam na Wołoskiej 2 przystanki za szpitalem.
MarekBielany @Autobus117 22 listopada 2023 22:37 | |
22 listopada 2023 22:44 |
Przepraszam, ale warszawa przywaliła.
Maginiu @MarekBielany 22 listopada 2023 22:33 | |
22 listopada 2023 22:45 |
No to ja pamietam starsze czasy. Rakowiecką od Puławskiej jeździł ttylko tramwaj 23, trasa kończyła sie pętlą przy SGGW . Potem doszedł tramwaj 2. Tramwaj linii 12 o której Pan pisze, pojawił się dopiero wiele lat później, gdy wybudowano linie tramwajową w Al. Niepodległości i połączono z linią na Rakowieckiej. A potem zlikwidowano tory na Rakowieckiej od Al. Niepodległości do Puławskiej - i tak jest do teraz.
Tam gdzie teraz na Wołoskiej jeździ 12 i inne tramwaje, za moich dziecięcych czasów jeździły pociągi towarowe. Tory szły dalej przez Pole Mokotowskie aż w okolice dzisiejszego akademiku Riwiera. Do szpitala MSW - naprzeciwko mojego domu - szła bocznica kolejowa, na którą raz w roku wjeżdżał pociąd z ziemniakami dla szpitala.
Autobus117 @MarekBielany 22 listopada 2023 22:12 | |
22 listopada 2023 22:45 |
nie rozumiem, niekumaty sum! /no nie mogłem sie opanować:)/
Maginiu @Autobus117 22 listopada 2023 22:44 | |
22 listopada 2023 22:48 |
PS. Mieszkam na Wołoskiej 2 przystanki za szpitalem.
To ja tam chodziłem na pola, rosła tam kapusta i pasły się krowy (za Odyńca w stronę Woronicza).
MarekBielany @Autobus117 22 listopada 2023 22:45 | |
22 listopada 2023 22:51 |
Coś posadziło na tym Morskim Oku.
Zbyt dużo pamięci !
:)
P.S.
kiełbaska z rożna plus chlebek.
?
Autobus117 @Maginiu 22 listopada 2023 22:48 | |
22 listopada 2023 23:06 |
Wołoską przesunięto, pod trawnikami leżą kocie łby.
Autobus117 @MarekBielany 22 listopada 2023 22:51 | |
22 listopada 2023 23:09 |
zimą na sankach w dół do Łazienek zmiana butów na łyżwy i szaleństwo po tych rachitycznych właściwie nieprzejezdnych strumyczkach. Powrót pod górę, ale było warto.
MarekBielany @Autobus117 22 listopada 2023 23:09 | |
23 listopada 2023 00:26 |
Warto !
Grzeralts @Autobus117 | |
23 listopada 2023 06:15 |
To już nic nie zmieni. Co się złego stać miało, to się stało. A jak słusznie Gabriel zauważył, tej religii poza szkołami i tak nie miałby kto prowadzić. Ale wywalona ze szkół zostanie, prędzej czy później. Natomiast, że nigdy nie powinna była tam trafić to w zasadzie pewne, zwłaszcza z dzisiejszej perspektywy. Przynajmniej nie w tej formie, nie jako katecheza.
Autobus117 @Autobus117 | |
23 listopada 2023 09:24 |
Zgoda co do komentarza, ale "religii poza szkołami i tak nie miałby kto prowadzić." No a kadra prowadząca zajęcie teraz w szkołach to pójdzie na bezrobocie?
Autobus117 @Autobus117 | |
23 listopada 2023 09:25 |
oczywiście to do Grzeralts'a
stanislaw-orda @Autobus117 22 listopada 2023 22:35 | |
23 listopada 2023 09:46 |
Oni swoją przeszłość wyrzucają do zsypu. Chcą o niej jak najszybciej zapomnieć.
klon @Autobus117 23 listopada 2023 09:24 | |
23 listopada 2023 10:39 |
Teraz pensum "idzie" z budżetu. W salach katechetycznych NIK(t) nie zapłaci.
Trzy-Krainy @Autobus117 | |
23 listopada 2023 10:43 |
Kiedy religia wróciła do szkół, kapłani wiele lat uczyli w szkołach za darmo.
klon @Trzy-Krainy 23 listopada 2023 10:43 | |
23 listopada 2023 10:59 |
Przepraszam za brak ścisłości w komentarzu.
Pisząc teraz jak i wcześniejeze komentarze dotyczące lekcji religii miałem na myśli osoby świeckie, które wybrały katechezę jako zawód.
Trzy-Krainy @klon 23 listopada 2023 10:59 | |
23 listopada 2023 12:27 |
Nie szkodzi :)
Miło posłuchać też nazw ulic, po których się kiedyś chodziło i jeździło.
OjciecDyrektor @Autobus117 | |
23 listopada 2023 12:46 |
Stary Mokotów....hmmm. Wiem, że to pańska dzielnica, ale dla mnie Mokotów jest brzydki z tym swoim "art-deco" czy komunistycznym MDMem. Oczywiście ma sporo drzew jak na Warszawę i drogi ma mniej zatłoczone, przez co sprawia wrażenie takiego miejskiego letniska. Ale architektura jest koszmarna. Ch9ć trzeba przyznać, że Warszawa generalnie ma koszmarną architekturę i tylko parki ratują sytuację. Są jakieś fragmenty ładne - stara Ochota, malutkie enklawy w Śródmieściu i na Żoliborzu.
Jeśli miałbym wybrać najładniejsze warszawskie osiedle, to wybrałbym Koło przy parku Moczydło z widokową górką. Rejon ulicy Czorsztyńskiej-Magistrackiej- Raszei-Sitnika. Cicho, spokojnie, dużo ładnych drzew i wszędzie blisko (jak na Warszawę).
stanislaw-orda @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 12:46 | |
23 listopada 2023 12:56 |
MDM to nie Mokotów. Mokotów zaczynał się od Placu Unii Lubelskiej w kierunku południe
Autobus117 @Trzy-Krainy 23 listopada 2023 10:43 | |
23 listopada 2023 14:54 |
Tak, pamiętam.
Autobus117 @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 12:46 | |
23 listopada 2023 15:00 |
przyłączyć MDM do Mokotowa to nawet Stalinowi się nie udało :). Wie Pan ja Mokotów oglądam sercem.
Autobus117 @klon 23 listopada 2023 10:39 | |
23 listopada 2023 15:02 |
Była sposobność, aby załatwić wsparcie Państwa dla katechetów. Był czas, pieniądze, ale łatwiej było tak jak zrobiono. Kto by tam myślał o konsekwencjach.
Autobus117 @stanislaw-orda 23 listopada 2023 12:56 | |
23 listopada 2023 15:03 |
Ten MDM mnie zabolał :)
Trzy-Krainy @Autobus117 | |
23 listopada 2023 15:14 |
Pewna siostra zakonna opowiadała, że kiedy tak, jak co roku około 1 września (chyba 1961 roku?) przyszła do szkoły, by uczyć religii, pani dyrektor mówi do niej: "A pani co tutaj robi? Pani tu nie pracuje. Nie ma religii w szkole". Wcześniej nikt jej nie zawiadomił. Nie wiem, może władze podjęły decyzję nagle?
OjciecDyrektor @Autobus117 23 listopada 2023 15:03 | |
23 listopada 2023 17:08 |
No dobra. To jaki typ architektury reprezentują te budynki mieszkalne między Racławicką a Dąbrowskiego? A Madalińskiego to co to jest? Art-deco? To jest klasyczny MDM, jak na Marszałkowskiej, tylko się tak nie nazywa. Jestvjeszcze wariant ze soadzistymi dachami na wschodnią mańkę od pl. Zbawiciela oraz na Wierzbnie przy ul. Odyńca.
OjciecDyrektor @stanislaw-orda 23 listopada 2023 12:56 | |
23 listopada 2023 18:04 |
Wiem, gdzie jest MDM. Znam Warszawę bardzo dobrze. Chodzi o styl. Ten sam styl jest np. w okolicach skrzyżowania Solidarności i JP2 (dawna Femina).
Arte @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 17:08 | |
23 listopada 2023 18:40 |
Nie artdeco a modernizm międzywojenny, to co pozostało z pierwotnej zabudowy tej części Puławskiej, budowanej od końca lat 20 XX. ale dobrze Pan kojarzy bo to co dobudowywano to też według tych wzorów, w stylu radzieckiego i niemieckiego modernizmu, ukochanego i promowanego podczas odbudowy. To samo MDM i pałac stalina, ten przynajmniej na manchatańskich wieżowcach przełomu XIX - XX wzorowany, jak siedem bodajże podobnych moskiewskich.
Łezka mi sie zakręciła od wspomnień Panów, chociaż trochę późniejsze moje ale też mokotowskie. I po bruku na Wołoskiej wujek mnie kilka razy taksówką woził, spokojniej się dojeżdżało do wiaduktu na Marnarskiej nad torowiskiem.
OjciecDyrektor @Arte 23 listopada 2023 18:40 | |
23 listopada 2023 18:58 |
Nie cierpię tego mokotowskiego modernizmu międzywojennego. Domy wyglądają jak mordownie....choć ponoć o gustach się nie dyskutuje.
Autobus117 @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 17:08 | |
23 listopada 2023 19:07 |
dziadostwo to fakt ale, warszawiak nigdy nie powie MDM. Tam są blokasy w stylu nijakim, /daleko im do MDM/ i tzw. pentagon - tak, ten trochę emdeemowaty.
kr @Autobus117 22 listopada 2023 22:44 | |
23 listopada 2023 19:46 |
Ja też tu mieszkam, te dwa przystanki. Od niedawna. Ale Mokotów lubię od dawna.
Autobus117 @kr 23 listopada 2023 19:46 | |
23 listopada 2023 19:50 |
Pozdrawiam Sąsiada
Autobus117 @kr 23 listopada 2023 19:46 | |
23 listopada 2023 19:51 |
Pozdrawiam Sąsiada
Autobus117 @kr 23 listopada 2023 19:46 | |
23 listopada 2023 19:52 |
Pozdrawiam Sąsiada
Autobus117 @Autobus117 | |
23 listopada 2023 19:54 |
Przepraszam wszystkich ale coś mi się dziwnego dzieje z kompem.
stanislaw-orda @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 18:04 | |
23 listopada 2023 20:29 |
MDM to nazwa własna. Znajduje się na terenie Sródmiescia. I zawsze tam była.
Nie rozumiem po co ta dyskusja. Fakty niew sa "dyskutowale", w przeciwueństwie do opinii, czyli np. jaki styl z czym komu się kojarzy.
Zamiast skorygować pomyłkę, to brniesz w aberrację. Nota bene nie pierwszy raz .
stanislaw-orda @stanislaw-orda 23 listopada 2023 20:29 | |
23 listopada 2023 20:31 |
"dyskutowalne"
Autobus117 @stanislaw-orda 23 listopada 2023 20:31 | |
23 listopada 2023 20:38 |
tak, to trochę przeciągnięte.
OjciecDyrektor @stanislaw-orda 23 listopada 2023 20:29 | |
23 listopada 2023 20:53 |
MDM to był taki program (nie mylic z Mannem i Materna) komuny skierowany na agitację młodych. Pełna nazwa "Mieszkania dla młodych". I wyobraź sobie, że w każdym większym mieścievpowstawały takie budynki, w tym stylu i były właśnie nazywane "emdeemami". W Szczecinie, skąd pochodzę, też są. Jedyna różnica taka, że zadaszone, tak jak na ul. Wyzwolenia przy pl. Zbawiciela. Więc sorry, ale to Ty brniesz i upierasz sie, że MDM to tylko w Warszawie i tylko w Śródmiesciu.
No ale nie będę tu się kłócił o taką bzdurę.
MarekBielany @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 20:53 | |
23 listopada 2023 21:06 |
My tak sobie o okolicy znanej sprzed lat pięćdziesięciu i więcej.
Takie varsaviana.
Przyznaję, że dziś wygląda inaczej, ale w stare ścieżki póki co łatwo trafić ... i się zadumać.
Autobus117 @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 20:53 | |
23 listopada 2023 21:12 |
MDM czyli Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa. Może gdzieś jest taka sama nazwa. Ale chyba nie. Po co iść w zaparte.
A tak w ogóle to notka była o religii w szkole.
stanislaw-orda @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 20:53 | |
23 listopada 2023 21:16 |
MDM to skrót nazwy własnej oznaczającej Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową.
Na tym kończę udzielanie korepetycji, bo jeśli ktoś czegoś nie chce się nauczyć, to nie wypada nalegać.
Maginiu @OjciecDyrektor 23 listopada 2023 17:08 | |
23 listopada 2023 21:38 |
A Madalińskiego to co to jest? Art-deco? To jest klasyczny MDM, jak na Marszałkowskiej, tylko się tak nie nazywa. No nie... Architektura Madalińskiego , na całej długości- od Puławskiej do Wołoskiej - nie ma nic wspólnego z socrealistyczną architekturą MDM-u, pełną płaskorzeźb, rzeźb, gzymsów, attyk i płyt piaskowca. Madalińskiego architektonicznie to groch z kapustą, gdzie gdzieniegdzie tkwią rodzynki przedwojennej architektury, zwłaszcza willowej, a reszta to powojenne budynki, czyli ascetycznie skromne osiedla mieszkaniowe. I sympatyczne zapamiętany szpital położ niczy (syn i wnuk).
MarekBielany @Maginiu 23 listopada 2023 21:38 | |
23 listopada 2023 21:43 |
Narbutta ?
Dziś też zamknięte, ale dziesiątki lat temu można było wejść i zobaczyć.
:)
kr @Autobus117 23 listopada 2023 19:52 | |
23 listopada 2023 21:48 |
Trzy pozdrowienia - jak w Ewangelii! Dziękuję, pozdrawiam również!
MarekBielany @MarekBielany 23 listopada 2023 21:43 | |
23 listopada 2023 22:04 |
Dziś więzienie jest otwarte.
Bardzo się zmieniło przez półwieku.
Nawet z tyłu głowy noszę jego obraz.
Chyba trzeba poszukać w cyfrowych zbiorach, jak wyglądało w latach sześćdziesiątych.
Autobus117 @Autobus117 | |
23 listopada 2023 22:20 |
miało byc o religii a wyszedł Mokotów wczoraj i przedwczoraj. Widać siedzi mocno w głowach. Jestem zachwycony.
MarekBielany @MarekBielany 23 listopada 2023 22:04 | |
23 listopada 2023 22:25 |
.
pola samouzgadnione.
.
MarekBielany @tomasz-kurowski 21 listopada 2023 20:30 | |
23 listopada 2023 22:28 |
Zadałem dziś pytanie o różnicę wiesz/widzisz.
Trzy-Krainy @Autobus117 23 listopada 2023 22:20 | |
23 listopada 2023 23:24 |
Bardzo ważna była ul. Kazimierzowska. Dojeżdżało się nią z Ursynowa Płn. autobusami 182, 502 (a potem szło się na skróty koło kina Iluzjon zdaje się), a 104 aż na Rakowiecką (pętla). Między SGGW z jednej strony Al. Niepodległości, a SGPiS/SGH i więzieniem z drugiej był ogrodzony teren - wykopy pod Metro. Chodziło się jeść skromne szybkie obiady (leniuchy) w barze przy Rakowieckiej - na przeciw Wydz. Leśnego (już tam nie ma), przy Puławskiej - gdzieś niedaleko wlotu Madalińskiego, do wielkiego baru na Puławskiej koło Pl. Unii Lubelskiej (jak się tam zmieniło!) albo też (na kartki) w stołówce Politechniki (gdzie teraz św. Andrzeja Boboli przechodzi w Wołoską). A kawałek dalej był basen. Kościół na Domaniewskiej otoczony był jeszcze płotem "roboczym" z desek. Budowano też wielki kościół dominikański (Służew nad Dolinką) - Msze św. były w klasztorze, najbliższy akademikom kościół - św. Katarzyny.
Autobus117 @Autobus117 | |
23 listopada 2023 23:41 |
"Bardzo ważna była ul. Kazimierzowska" to prawda ale było takich ulic więcej. Ulica Narbutta i parafia św. Szczepana z jej historią. Bar przy Unii to słynny Supersam. Obok "Zielona Budka" z pysznymi lodami. A między Rakowiecką a Narbutta malutki bar mleczny "Tramwajowy"
Trzy-Krainy @Autobus117 23 listopada 2023 22:20 | |
24 listopada 2023 09:13 |
Parę słów o nauce religii. Na początku lat 90-tych odbywało się chwilowe wyprowadzanie katechezy ze szkół do kościoła. Czyli dzieci przygotowujące się do Sakramentu Bierzmowania główny kurs, bezpośrednio przed Bierzmowaniem, przechodziły w parafii. Np. w Pyrach przez 9 piątków dzieci przychodziły wieczorem na Mszę św. z kazaniem, potem w kościele wysłuchiwały katechezy głoszonej przez przygotowaną osobę świecką, później wszyscy wychodzili na teren przykościelny. Był podział na grupki dzielenia, które prowadzili animatorzy z różnych grup modlitewnych z Warszawy. Tutaj wszystko działo się bardzo spokojnie.
Dawniej salki na plebaniach nie były przypadkowymi salami do takiego czy innego przedmiotu. Były bardzo dobrze wyposażone (np. u mnie na wsi). Księża byli u siebie, a dzieci szły przed czy po szkole na religię. Religia była więc celem samym w sobie na tle innych przedmiotów, a nie lekcją przerywnikiem, czasem na odrabianie zadań z innych "poważnych" przedmiotów. Każdy pozdrawiał Pana Jezusa, a w szkole czasem bywa tak, że prawie nikt z kadry nie odzywa się do księdza, bo wymaga od uczniów, by się uczyli, ale też bo mówi rzeczy nieraz przeciwne do tych, co mówią na lekcjach nauczyciele.
Ucząc (dawno temu) w szkole średniej mogłem zaobserwować skutki łamania sumień dzieci na jakichś lekcjach, bo uczniowie i uczennice odreagowywali na lekcji religii, zachowując się, delikatnie mówiąc, niestosownie, albo jak kto woli - robili psychiatryk. Więc w środowisku siejącym zgorszenie wśród dzieci, obecność kapłana, siostry zakonnej, czy katechetów świeckich, mogła mieć nieraz wartość zbawienną.
stanislaw-orda @Autobus117 23 listopada 2023 23:41 | |
24 listopada 2023 09:40 |
a fryzjera Wróbla (róg Puławskiej i Rakowieckiej) to tylka ja pamiętam?
Autobus117 @Autobus117 | |
24 listopada 2023 10:51 |
to chyba Puławska 10 na drugim piętrze mieszkał wujek. U Pana Wróbla strzygłem się z tatą regularnie.
Autobus117 @Trzy-Krainy 24 listopada 2023 09:13 | |
24 listopada 2023 10:52 |
Dziękuję za ten wpis. tak to jest argument za utrzymaniem religii w szkołach.
MarekBielany @Autobus117 | |
24 listopada 2023 21:34 |
Obchodzę sobie te okolice i nie poznaję.
Zieloną Budkę (była zielona) już słabiej pamiętam, ale linię 33 na ulicy Goworka bardzo wyraźnie. Kino Moskwa zniknęło, a nowe torowisko to takie jakby z Łodzi - rozjazd przed rozjazdem i aż trzy tory :)
Dziękuję za artykuł i wszystkie komentarze.
SilentiumUniversi @Autobus117 24 listopada 2023 10:51 | |
25 listopada 2023 06:56 |
Czterdzieści lat temu systematycznie przejeżdżałem kilka przystanków tramwajem Puławską w kierunku Mokotowa jako zaopatrzeniowiec z przypadku. Trzy Bomisy obchodziłem już piechotą (pamiętam tylko jeden na Dworkowej). Sympatyczna okolica. Potem Wrocław (sklep koło dworca PKP chyba jako jedyny w Polsce miał bramki 7402), czasem Gdańsk... Gwintowniki to w GS Żmigród... wszystko na protokoły konieczności, bo magazyny puste.Tyle historii handlu detalicznego w PRL
MarekBielany @SilentiumUniversi 25 listopada 2023 06:56 | |
25 listopada 2023 21:38 |
Tego przy Dworkowej nie kojarzę, ale w pobliżu były Promenada i Sielecka.
Tak to już prawie półwieku temu.
MarekBielany @SilentiumUniversi 25 listopada 2023 06:56 | |
26 listopada 2023 00:21 |
Daj Boże zdrowie.